De NOS is een omroep die dagelijks een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking voorziet van het laatste nieuws. Traditioneel op televisie, maar sinds 10 jaar wordt ook op online producties ingezet. Het grote probleem? Qua grafische stijl was er geen touw aan vast te knopen, laat staan dat je kon zien dat de NOS afzender van de productie was.
Samen met Mariette Twilt (NOS), Sydyh Flemm (NOS) en Vincent Wielders (Defigners) doken we in het vraagstuk: wat is de NOS? En wat moet de NOS online uitstralen? De rode O uit het logo popte constant op en werd de basis van alles wat wij ontwierpen.
We ontwikkelden een dynamische huisstijl met een gedegen basis voor alle NOS producties. Denk dan aan het gebruik van het logo, de typografie, titels en een duidelijke vormtaal gebaseerd op ronde vormen. We wilden het vertellen van verhalen niet aan banden leggen om eenheidsworst te voorkomen. Maar er waren wel duidelijke richtlijnen nodig. Deze kwamen terecht in de NOS styleguide, of zoals wij hem noemden: de Huisstijl bijbel.
Om de verschillende redacties en doelgroepen te bedienen, bedachten we bewerkingsniveaus: in hoeverre mag een productie bewerkt worden? Zo stemden we alle redacties op elkaar af, maar vonden we ook redactie-specifieke variaties. Denk dan aan kleurgebruik, beeldgebruik en toepassing van grafische vormen en abstractieniveaus daarvan. Deze richtlijnen vatten we in een lookbook per redactie. De styleguide en het lookbook werd de leidraad voor de grafische afdelingen van de NOS.
Omdat we toentertijd zelf op de redacties werkten, focusten we ons op de praktische uitvoerbaarheid van onze ontwerpen. M.a.w. leuk bedacht, maar is het ook haalbaar? Op die manier konden we onze ontwerpen constant testen. En we automatiseerden het toevoegen van het NOS logo, de titelbalken en het gebruik van NOS idents. Om elke productie, ook zonder tussenkomst van een designer, in een kloppende NOS-jas te krijgen.